fredag 23 november 2007

Tänkvärda ord...

Får mig att tänka till....

Om jag vill lyckas med att föra en människa
mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne
där hon är och just där.
Den som inte kan det lurar sig själv
när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen
förstå mer än vad hon gör,
men först och främst förstå det hon förstår
om jag inte kan det, så hjälper
det inte att jag kan och vet mer.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
istället för att hjälpa henne.

All äkta hjälpsamhet börjar med
ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är viljan att härska,
utan viljan att tjäna.

Kan jag inte detta så kan
jag heller inte hjälpa någon.

Skrivet av: Sören Kirkegaard

3 kommentarer:

Linda sa...

Helt klart tänkvärt!!!

Therese sa...

Så sant, så sant... Han var rätt så klok den där "lille" mannen :)

Anonym sa...

Japp, håller med föregående skrivare! :-)

/ Mia